نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

چگونه چروک چادر مشکی را برطرف کنیم؟ [5 ترفند ساده]

1402/3/22 14:39
6,743 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

چادر مشکی یکی از پوشش‌های جذاب و باشکوه است. از طرفی هم چروک شدن و نیاز به اتو کردن‌های مداوم، دغدغهٔ کسانی است که نمی‌دانند چگونه چروک چادر مشکی را برطرف کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، جای خوبی آمده‌اید. در همین مطلب با یادگیری چند ترفند ساده، مشکل چروک شدن چادرهای مشکی، دیگر دغدغهٔ شما نخواهد بود. ما همچنین روش صحیح شستشوی چادر و ترفندهای جلوگیری از پرزدار شدن و آسیب دیدن آن را بیان کرده‌ایم. لطفاً تا پایان این مطلب آموزشی کوتاه با ما همراه شوید.

چادر مشکی

چطور از چروک شدن چادر مشکی جلوگیری کنیم؟

چادرهای مشکی بر حسب سلیقه و به‌دلیل کاربری ساده و قیمت مناسب، یکی از پوشش‌های مورداستفاده در جامعهٔ ما محسوب می‌شود. این لباس‌ها مدل‌های مختلفی نیز دارند که می‌توان به چادر قاجاری نیز اشاره کرد. این چادر از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان پوشش بانوان ایرانی استفاده می‌شده است و دارای دو بخش دامن و بالاتنه است.

اما پارچهٔ چادر هم مانند هر پارچهٔ دیگری چروک می‌شود و اگر این چروک شدن خیلی سریع و مکرر اتفاق می‌افتد، مطمئناً آزاردهنده خواهد بود. در چنین شرایطی، استفاده از چادر سخت و دشوار می‌شود. خصوصاً این‌که چروک در لباس، ظاهر فرد را نامنظم و شلخته نشان می‌دهد. ابتدا چند روش برای جلوگیری از چروک شدن چادر و سپس روش‌های برطرف کردن چروک را بیان می‌کنیم:

1) تاکردن چادر پس از شستشو و با نظم در داخل کمد قرار دادن.

2) پس از شستشوی چادر و اتو زدن، آن را در داخل پلاستیک فریزر قرار دهید و به مدت یک روز در این حالت نگه دارید. در این صورت چادر شما پس از هر بار استفاده سریعاً چروک نمی‌شود و نیازی نیست سریعاً آن را اتو بزنید.

3) شستشوی چادر مشکی با نرم‌کننده به‌ویژه نرم‌کنندهٔ رقیق، هم مانع از ایجاد الکتریسته شده و هم این‌که چادر شما صاف و نرم خواهد بود. مهم‌تر از همه این‌که نیازی به اتو کشیدن‌های روزانه ندارید.

4) آویزان کردن چادر در سایه پس از هربار شستشو، ترفند مناسبی برای جلوگیری از چروک شدن آن است. دقت کنید که محل آویزان کردن چادر نباید در معرض مستقیم نور خورشید باشد، زیرا نور مستقیم خورشید موجب بور شدن یا از بین رفتن رنگ پارچه می‌شود.

5) تا زدن لباس‌ها به‌ویژه تا زدن چادرهای مشکی، معمولاً باعث ایجاد خط تا روی آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، یک تکه دستمال یا کیسه فریزر را در محل تا قرار دهید. با این ترفند از افتادن خط در محل تا جلوگیری می‌شود و چادر شما همیشه صاف و زیبا خواهد بود.

اتو زدن چادر

برطرف کردن چروک در چادرهای مشکی

با انجام مواردی که در بخش قبلی بیان شد، تاحدود زیادی از چروک شدن چادرهای مشکی جلوگیری خواهید کرد؛ اما نباید فراموش کنید که جنس پارچه در چروک شدن آن نقش اساسی دارد. به‌عبارتی پارچه‌های مرغوب‌تر کمتر و دیرتر چروک می‌شوند. معمولا در چادر ایرانی از پارچه‌های مرغوبی استفاده می‌شود و شما می‌توانید از این نوع چادرها خریداری کنید. همچنین پارچه‌های سنگین نسبت‌به پارچه‌های سبک کمتر چروک می‌شوند و اگر هم چروک شوند، با یک آب‌کشی ساده و آویزان کردن، سریعاً صاف می‌شوند.

یکی دیگر از روش‌های معمول و مؤثر برطرف کردن چروک چادر مشکی استفاده از بخار است؛ اما در صورت استفاده از بخار اتو برای از بین بردن چروک‌ها، بهتر است یک پارچهٔ نخی مشکی را بین اتو و چادر قرار دهید. همچنین به‌دلیل این‌که اکثر پارچه‌های چادری از الیاف مصنوعی تهیه شده‌اند، اتو را در کمترین میزان دما قرار دهید.

روش صحیح شستشوی چادر مشکی

پس از هربار پوشیدن چادرهای مشکی در تابستان و روزهای گرم، به دلیل جذب گرما و بوی نامطبوع، باید شستشو داده شوند. شستشوی مداوم چادر یک مسئله است و معضل چروک شدن، پرزدار شدن و سفیدک زدن آن مسائل دیگر در رابطه با این پوشش هستند. البته اگر روش صحیح شستشوی چادر را بلد باشید، هیچ‌کدام از این مسائل را نخواهید داشت. پس بهتر است در هنگام شستشوی این پوشش، چند نکتهٔ مهم زیر را رعایت کنید:

  • تا جایی که امکان دارد چادر مشکی را با دست بشویید و از ماشین لباسشویی استفاده نکنید.
  • شوینده و نرم‌کننده را با آب رقیق کنید. سپس پارچه را در داخل آن قرار دهید. به‌عبارتی هرگز شوینده و نرم‌کننده را به‌طور مستقیم بر روی لباس نریزید.
  • به‌جای پودر از مایعات شستشو به‌ویژه مایع تیره‌شو استفاده کنید. مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و شامپو نیز گزینه‌های خوبی هستند. استفاده از مایع ظرفشویی، پارچه را براق‌تر می‌کند.
  • اگر ناچاراً از پودر استفاده می‌کنید، بهتر است پودر شستشوی دستی باشد. پودرهای آنزیم‌دار به پارچه آسیب می‌زنند.
  • در صورت استفاده از شامپو ، باید از شامپوهایی با مواد قلیایی کمتر استفاده کنید.
  • در هنگام شستشوی چادرهای مشکی، هرگز آن را نچلانید. بهتر است چادر را در داخل سبد قرار داده و با فشار دادن، آب آن را خارج کنید.
  • پس از شستشو، چادر را آویزان کنید و پس از خارج شدن آب، آن را در سایه پهن کنید. در صورتی که مجبورید آن را در معرض نور آفتاب قرار دهید، بهتر است پشت پارچه رو به نور باشد.
  • استفاده از مایع نرم‌کنندهٔ رقیق راهکار خوبی برای شستشوی بهتر چادر مشکی و جلوگیری از پرز گرفتن آن است.

چادر مشکی

نحوهٔ از بین بردن پرز در چادرهای مشکی

در صورتی که چادر شما پس از شستشو پرز گرفته‌است، حتماً یک نرم‌کنندهٔ مناسب و باکیفیت تهیه کنید و سپس پارچه را داخل آن قرار دهید. نر‌م‌کننده از به‌وجود آمدن الکتریسته و پرزدار شدن پارچه جلوگیری می‌کند.

چه مواد شوینده‌ای برای شستشوی بهتر چادر پیشنهاد می‌شود؟

بهتر است برای شستشوی صحیح و جلوگیری از چروک چادر مشکی، پرزدار شدن، آسیب دیدن و سفیدک زدن آن، از شوینده‌های مناسب و باکیفیت استفاده کنید. بهترین شوینده‌ها برای شستشن این پارچه، تیره‌شوها، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی و استفاده از نرم‌کننده‌های رقیق برای جلوگیری از چروک شدن آن‌هاست. در صورت استفاده از پودر رختشویی، از پودرهای دستی و بدون آنزیم استفاده کنید تا به پارچهٔ چادر شما آسیبی وارد نشود.

تجربیات افراد درمورد برطرف کردن چروک چادر مشکی

در این بخش از مقاله بد نیست تجربیات افراد مختلف درمورد ترفندهای جلوگیری از چروک چادر مشکی یا روش‌های برطرف کردن آن را بدانید. براساس نظرات کاربران نی نی سایت درمورد جلوگیری از چروک شدن چادرهای مشکی، پس از شسشوی چادر و خشک شدن آن، یک بار چادر را اتو کرده، سپس در داخل پلاستیک فریزر بگذارید و یک روز در این حالت نگه‌داری کنید. با انجام این کار، چادر شما پس از هربار استفاده، به اتو نیاز نخواهد داشت و حتی پرز هم نمی‌گیرد. این ترفند درمورد چادرهایی با پارچه کریستالی، کرپ و ... اعمال شده و نتیجهٔ خوبی داشته است. همچنین در میان چادرهای مختلف جنس چادر عربی با توجه به نظرات کاربران از سایر چادرهای موجود در بازار بهتر بوده است و بنابراین برای رفع چروک این چادرها زیاد مشکل خاصی وجود نداشته است. مخصوصا چادر لبنانی که یکی از مدل‌های چادر عربی در بازار است.

به نظر برخی دیگر از کاربران سایت مذکور، آویزان کردن چادر پس از شستشو مانع از چروک شدن آن می‌شود. برخی دیگر نیز قرار دادن چادر در محلول آب و نرم‌کننده و سپس آب‌کشیدن آن را راه‌حلی برای جلوگیری از چروک شدن این چادرها ارائه داده‌اند.

شستشوی دستی چادر

سخن پایانی

در این مطلب ترفندهایی را برای جلوگیری و برطرف کردن چروک چادر مشکی بیان کردیم. امیدواریم با مطالعهٔ مطالب ذکرشده، چروک شدن چادر مشکی، دیگر برایتان یک دغدغه و مسئله آزاردهنده نباشد.

پسندها (1)

نظرات (0)